Van de stoel van God af

Gepost op door Hylke Bonnema
de stoel van god

In de periode van het klassieke opstellingen deed ik een opstelling over mijn vader. Hij stond in de hoek en ik stond ergens anders en bewoog niet. Toen pakte de opsteller mijn vader en zette hem voor mij en ik moest zeggen jij bent mijn vader. Dit werkte niet. Geen effect. Er was een diepe waarheid aanwezig in het feit dat mijn vader daar in de hoek stond en ik daar ver vandaan stond. Ook al begrepen wij niet waarom.

Dit neerzetten van mijn vader vlak voor mij was een fiks moment. Wat maakt dat jij als opsteller denkt dat het nu niet goed is en dat jij dat moet oplossen. Op de stoel van god? Van vader? of moeder?

Later bleek dat ik nog een halfzus had. En dat liet de opstelling op dat moment al zien, voordat we er dachten aan te moeten sleutelen. Het bleek dat mijn halfzus nog tussen mij en mijn vader in stond.

De essentie van familieopstellingen

De essentie van familieopstellingen is dat we verborgen verhalen zichtbaar maken. Dat wat niet gezien is, dat wat er niet mocht zijn, dat het er mag zijn. Vroeger gingen we proberen dat te herstellen. Nu doen we dat niet, nu mag alles er zijn, ook wat niet helder is. Als dingen verborgen zijn, betekent dat ook dat er een verbergende kracht aanwezig is. Deze kracht heeft veel te maken met aspecten van onze begrijpende mind. De mind functioneert volgens diepe moralistische codes. ‘Dit mag wel en dit mag niet.’ Terwijl de helende werking van het veld werkt op een energetisch emotioneel organisch en fysiek niveau. Dit betekent voor de opsteller een verschuiving van een soort medelijden hebbende, reddende rol, naar een onafhankelijke rol vanuit compassie.

Het veld kan zelf bewegen

In de beginfase waren bijna alle opstellers ook psychotherapeuten. Ze lieten de cliënten niet zelf bewegen. De opsteller werkte hard en bewoog alles. Het was Bert hellinger zelf, die merkte dat het veld als het ware zelf ging bewegen. Hij had ook het voordeel dat hij veel met collega opstellers werkte.  Bert trainde zichzelf meer en meer om deze beweging van de ziel waar te nemen. Van daaruit ontstond de fenomenologische waarneming. Dat betekent dat je waarneemt wat er is in het hier en nu, en dat je die waarneming voor waar houdt. Zonder dat je de waarheid uit andere bronnen erbij haalt, om te checken of het wel klopt wat jij daar waarneemt.

De entree van de dader

Het nieuwe opstellen neemt ook afscheid van het idee dat de opsteller een fiksende rol heeft binnen het systeem. Het is niet dat wij een andere waarneming doen, het is meer dat wij de waarneming niet willen veranderen in zoals wij vinden dat het zou moeten zijn. Zo zette Bert Hellinger in de beginjaren de (representanten voor )de daders buiten de ruimte. Die mochten er niet bij zijn. Hij en zijn cliënten merkten dat dit niet klopte in het veld, dus ging hij de dader toelaten. Dit gaf een enorme ruimte en opluchting. Steeds meer gingen hij en andere opstellers echt naar het veld zelf luisteren. Deze eerste ontwikkeling noemen wij de beweging van de ziel. Het was het einde van het idee dat opstellers het hele veld moesten controleren.

Van therapie naar helende ceremonie

 

Toch werden in de periode daarna de opstellingen nog steeds ingezet als therapie, gedaan door psychotherapeuten. Hellinger realiseerde zich dat hij toch nog teveel het lot van zijn cliënt op zich nam, en
dat dit onmogelijk was. Dit was het moment dat 🙏 ik de verbindingen met andere beroepsgroepen heb doorgeknipt, onder inspiratie van Bert. Het vak werd zelfstandig en kreeg een sjamanistische invloed. Het verliet de katholieke kerk als invloedssfeer en trad in de sjamanistische invloedssfeer, waar het oorspronkelijk vandaan kwam. Hij schreef het boek de Kunst van het helpen. In dit werk beschrijft
hij de overgang van de opsteller als helper / therapeut van een client, naar begeleider van een helende ceremonie, waarbij het veld leidend is en de begeleider als waarnemer aanwezig is.

We laten de resonantie tussen de cliënt en het systeem in tact. We stappen er niet in en denken ‘het moet beter. O wacht even het leven is niet goed, we moeten het beter maken’. Want wie ben ik om dat te vinden? De orde die het veld aangeeft, is goed. Niet de orde zoals wij die zien vanuit onze levensovertuigingen.

Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

Hylke Bonnema.

PS. Tot 1 juli 2017 bieden we onze Jaaropleiding Familie – en Organisatieopstellingen aan met een zeer aantrekkelijke vroegboekkorting van maar liefs € 1.000,-. Je betaald dan dus maar € 1995,- in plaats van € 2995,-.  Vanzelfsprekend geld deze aanbieding ook zolang de Jaaropleiding nog niet is volgeboekt.

Comments
  1. Dank je Hylke
    Als opsteller zo herkenbaar, door eigen opstellingen en ook de opstellingen die ik geef. Heling kent in mijn ogen geen tijd en heeft dan ook de tijd en ruimte nodig om zijn eigen stappen te mogen en kunnen zetten zonder dat wij als opsteller invloed op uitoefenen. Een eerste stap zet altijd een golfbeweging in gang. Al lijkt de stap als buitenstaander nog zo klein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Subscribe to our mailing list

* indicates required Emailadres * Voornaam *