Les - Lijf, emoties en geboorte

Online Training ‘Intuïtief Systemisch Coachen’

In dit hoofdstuk wil ik met jou de basis leggen voor ‘intuïtief bewustzijn’. De naam zegt het al ‘intuïtief’. Dit betekent dat je oefent in naar binnen voelen. Dit doen we door naar binnen te voelen in ons lijf. In veel tradities waarin persoonlijke ontwikkeling centraal staat, is dat de basis. Denk aan yoga, meditatie, oosterse vechtsporten. Maar ook in het ‘hier-en-nu’, waarover veel wordt gesproken. Het mooie is: het lichaam leeft altijd in het hier-en-nu. Je kunt niet je lichaam van gisteren of van morgen voelen. Dat is meteen een van de fundamenten van het opstellingenwerk. Met behulp van ons lijf maken we contact met het systeem en de opstelling.

 

Introductie webinar

 

 

Kijk of je deze week kunt beginnen met iets leuks doen voor je lijf?
Begin een yoga, tai-chi of chi-kung les.
Of ga bewust dansen, 5 ritmes, bio-danza of ‘ecstatic dance’
Of ga wandelen
Of laat je masseren
Of naar de sauna
Of vrijen

Dus deze les zal ik kort maken, zodat je het scherm uitzet en iets van het bovenstaande gaat doen in plaats van naar het scherm kijken, oké?

Het lichaam houdt niet zo van ons best doen. Heel even is prima, maar het lichaam houdt verder van ontspannen zijn, relaxt; dat heeft te maken met ons zenuwstelsel.

In ons zenuwstelsel hebben we vier staten:
• in rust
• vechten en/of vluchten
• bevriezen
• pleasen

Dus relax, relax, maar bewust, bewust.

Merk je dat je heel erg je best zit te doen? Schroef het dan weer wat terug. Kijk of je van 80 procent je best doen kunt teruggaan naar 70 procent, naar 60 procent. In Nederland zijn we goed getraind in het ons best doen. Dat leren we van kinds af aan; je best doen en presteren, op school, in sport. Het zit als het ware in ons calvinistische bloed. Kijk of je nog verder kunt teruggaan van 60 procent naar 50 procent.
Dit voelt waarschijnlijk lastig, dus naar 40 procent al helemaal. Je bent er zo aan gewend om je best te doen. Hoe gaat dat ook alweer, minder hard je best doen, minder pushen, niet op wilskracht iets willen bereiken?

 

 

Oefening om meer aanwezig te zijn

Een goede oefening om meer aanwezig te zijn is om te observeren waar je strakheid voelt in je lijf. Tijdens deze oefening mag je gaan zitten, staan, liggen – wat goed voelt. Het belangrijkste is dat je je aandacht naar je lichaam toe brengt. Adem rustig door, je hoeft het ritme van je ademhaling niet te veranderen. Ook belangrijk: je hoeft niet je best te doen. Laat je lichaam doen waar het zelf zin in heeft.

Loop in gedachten langs je hele lijf, langs alle lichaamsdelen.
Waar voel je spanning? Hoe voelen je kaken, je oogkassen? Als je voelt dat je wilt gapen, laat het dan gebeuren. We hebben zoveel kaakspanning. Vanaf het moment dat we wakker worden tot we gaan slapen zijn we actief.

Hoe voelen je billen, je buik, je voeten? Voel ook je borstbeen c.q. borstkas. Staat die strak, en is-ie vooruitgestoken? Je mag dat pantser loslaten, het mag ook in dat gebied zachter worden, zodat je ook gevoel kunt toelaten in je hart. We hebben allemaal een of meer pantsers. Bij mannen zit ons pantser vaak in de borstkas, om onze kwetsbaarheid af te dekken. Cultuurtechnisch gezien hebben mannen niet geleerd om kwetsbaarheid, zachtheid en liefde toe te laten, er moest vaak gevochten worden. Vandaar het pantser op de borstkas. Bij vrouwen zit die bewapening vooral in en rond de onderbuik. Eeuwenlange seksuele agressie en onderdrukking zorgen in dit gebied, net als bij de mannen in de borstkas, voor chronische spanning. Niet zozeer deze specifieke voorbeelden zijn belangrijk. Wel dat ons lijf het hele verleden in zichzelf opslaat. Alsof alle cellen herinneringen hebben en ver terug kunnen gaan, heel ver.

Breng je aandacht iedere keer weer terug naar wat je voelt in je lijf. ‘Loop’ niet vooruit in verhalen, gedachten. Breng je aandacht steeds weer terug naar je lijf. Dwaal je af? Geeft niks. Breng je aandacht rustig en liefdevol terug naar je lijf, je ademhaling en ontspan. Dat is het begin van iedere opstelling. Vanuit deze ontspanning kunnen we ons lijf als een soort onderzoeksinstrument inzetten. Je lichaam is een kanaal voor wat het systeem wil vertellen.

Geboorte

Geboorte is een heel belangrijk moment, waarbij we al bevroren zijn geraakt. En voor sommige van ons voor de rest van ons leven niet meer ontvroren. In de webinar film zit een mooie oefening om te doen. Hieronder nog een inspiratie film.

Liefde, relaties en vrouw zijn / man zijn

De volgende les gaat over vrouw zijn en man zijn, de vrouwenlijn en de mannenlijn. Opstellingenwerk gaat heel sterk over die grote kolkende seksuele creatieve liefdevolle bezielde levensstroom, die door iedereen heen stroomt. Van je voorouders, van het begin van de aarde, van het begin van het universum, helemaal door je heen. En als je kinderen hebt zo via je kinderen, kleinkinderen de toekomst in.

Daarna komen we bij het meest wonderbaarlijke stuk terecht. Het stukje waarbij wij in de seksualiteit als mens elkaar ontmoeten en waarbij we werkelijk in een heel diep geven en nemen in hetzelfde ogenblik zijn.

Online videocursus 'Intuïtief Systemisch Coachen' met Hylke Bonnema

Ontdek hoe je kunt vertrouwen op je intuïtie en bij jezelf kunt blijven

en je gevoel kunt inzetten in coaching

Je krijgt een mail met daarin een link om de brochure te downloaden

Online videocursus 'Intuïtief Systemisch Coachen' met Hylke Bonnema

Ontdek hoe je kunt vertrouwen op je intuïtie en bij jezelf kunt blijven

en je gevoel kunt inzetten in coaching

Je krijgt een mail met daarin een link om de brochure te downloaden